Jumaat, 16 Disember 2011

Diam-diam Jatuh Cinta Part 6

"Salam.Watpe?Dh mkn?X nmpk pn kt kafe hr ni?" Firrdaus memulakan SMS.
"Wslm.Ad kt blk je.Tgh siapkn PSM.Tgl 2 weeks more utk setel evrthing." 
"Tp nnt awk mkn jgk ye."
"Dgn bdan mcm ni,xkan mati kebulurannye awk."aku membalas. :P
"Ee..awk.jgn ckp bsr.dh lpa ap jd kt dpan dwan dulu?" Arriff mengingatkan aku kepada peristiwa itu.Mungkinkah dia..

"Eh.Ap yg jd ms tu?Sy x tau pn.Dwan mn?" Hait..ini musykil.Die ni tau segala bagai tentang aku.Macam mana die tau.
"Ooo.dh lp ye.Ad org t'golek dpn dewan sbb x mkn n g derma drah." Perghhh..aku sentap.
"Na,awk hr2 lalu dpn blok sy.Sy hr2 nmpk awk lalu kt blok sy.Sy tau ttg awk.Awk je xtau ttg sy." Oooo..barulah aku paham skrg.Semua aku dh paham.


   Tiap kali aku melintas depan blok die,langsir yang bergerak2 tu,bilik dia la yer.Die mengintai aku la.Maknanya die ni sebenarnya dekat je dengan aku.Dan aku ingat masa peristiwa tu,lelaki yang aku nmpak senyum pada aku tu,rupanya dia la yer.Dan paling aku ingat,suara lelaki yang mengarahkan itu dan ini tu sebenarnya suara dia la ye.Aduh..panasnya muka aku.Malunyer...Malu sangat.Die dekat je rupanya dengan aku..Aku segera teringat sewaktu aku sendirian bersama aiskrim kegemaranku.Jadi dia sebenarnya mengikut aku ke atau memang x sengaja?Aku rs,die jugaklah yang langgar aku masa kat library tu.Ya Allah...apa sebenarnya yang Kau ingin tunjukkan ya Tuhan?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Banyak peristiwa yang sudah berlaku dalam beberapa waktu kebelakngan ni.Aku kembali menumpukan sepenuh perhatianku terhadap PSM ku.minggu depan adalah tempoh tamat PSM tersebut dan seminggu kemudian aku harus membentangkan segala hasil yang telah aku bangunkan ini.Di situlah sebenarnya penilaian kepada semua perjuangan aku selama berada di sini menuntut ilmu.
   Jam menginjak ke pukul 12.35 tengah hari.Otak aku terlalu penat untuk meneruskan semua ini.Aku berhenti dan seperti biasa.Ke kafe.Firrdaus mungkin ada kelas kerana dia tidak membalas SMS aku.Oh ya..lupa.Firrdaus skrg adalah teman rapatku di sini.Teman ye..bukan kekasih.Tapi belum pernah sekalipun kami keluar berduaan apatah lagi melakukan maksiat.Banyaknya dia bertembung denganku di kafe dan fakulti.Hanya sekadar bertegur sapa dan kemudian masing2 hilang dibawa haluan sendiri.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
   Sengaja aku meninggalkan telefon di bilik sebelum keluar.Sudahnya,ade 20 panggilan tidak dijawab.15 panggilan daripada ayah dan selebihnya dari Firr.Banyaknya abah telefon.Ada hal penting ke.Aku memanggil semula ayahku namun tiada balasan.Segera aku mendail nombor Firr.
"Na,boleh turun sekejap.Saya depan blok kediaman awak." Firrdaus terus bertanya.
"OK.Sekejap.Pakai tudung."Perbualan dimatikan.

 Aku dengan pantas menyarung tudung dan terus keluar.

"Na,emak awk ada hubungi saya tadi." Dia memulakan.
"Haah awk.Ayah sy kol td tp sy x sempat jawab.Bile kol semula x dijawabnya.Knape mak say kol awk ye.Dia tau nombor awak ye?"
"Dia tau sebab saye penah telefon dia masa awk pitam dulu.Awk dh mkn?"
"Belum.Baru nak makan."Aku menjawab lurus bendul..

"Na,mak awk gtau sy..." Firr teragak-agak meneruskan kata-katanya.
"Gtau ape Firr?" Aku memintas...
"Adik awk...adik bongsu awk..."
"Owh..adik bongsu.Husairi yer..kenapa?"


Firrdaus memejamkan matanya,menarik nafas kuat dan kedengaran kasar ketika dia menghembuskan nafasnya.Pasti dia dalam keadaan serba salah.


"Kenapa ni Firr?"
"Dia kemalangan..Tak dapat diselamatkan.Baru 10 minit lepas dia meninggal" Serentak dengan itu,aku terkaku.Terdiam.Seperti patung.
"Ya Allah....Allahuakbar...Allahuakbar..." Ada panggilan dari ayah.
"Nani...."
"Abah...."

Aku sudah tidak dapat menerima apa yang berlaku.Aku tahu,mata dan wajahku semakin basah dengan air jernih ini.Aku sudah x peduli depan siapa aku menumpahkan air mata ini.Aku benar-benar menjadi lemah.Aku benar2 kerdil. 
    Syukur Firrdaus ada di situ.Dia pantas menyelamatkan keadaan.Dia minta aku bersabar.Dia sendri akn temani aku pulang. Aku segera mengemas segalanya.Aku memaklumkan pada penyeliaku bahawa aku tidak dapat membentangkan PSM pada masa yang ditetapkan dan minta dilewatkan 2 minggu.Segera aku beri kunci kereta pada Firrdaus.Aku lemah.Aku tidak mampu membuka mata walau sesaat pun.Aku x henti2 menyedekahkan surah suci pada arwah adik.Aku belum puas bersama dengannya.Aku belum dapat membuktikan apa2 sebagai kakak kepadanya.Aku belum sempat mengucapkan bahawa AKU AMAT-AMAT MENYAYANGINYA..Aku redha...aku redha :"(

"Na,awk tidurla.Biar sy drive.Insya Allah.Berdoalah semoga semuanya dipermudahkan ye."

Seperti dipukau,aku cuma mengangguk. "Terima kasih Firr" itu sahaja yang aku mampu aku luahkan


"Inilah masanya aku balas semua kemuliaan yang pernah kau berikan pada aku Aina" hati kecil Firrdaus berdetik sambil memandang ke wajah Aina yang matanya sudah bengkak kerana terlalu banyak air mata ditumpahkan hari ini.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tiada ulasan:

Catat Ulasan