Khamis, 15 Disember 2011

Diam-diam Jatuh Cinta Part 1

            "Kak,jom teman saya makan.Saya segan la nak gi kafe sorang2 sebab tadi saye dah g dah.Nanti abg hensem tu kate saye kuat makan.Jomla kak." Entah dari mana datang suara nyaring milik Hani datang mengetuk gegendang telingaku.
         "Makan?Emmm.." Aku segera memandang jam di komputer. 2.45 petang.Masya Allah.
         "Boleh.Tapi Hani tunggu 10 minit.Akak belum solat la.Leka siapkan projek akak ni.Jap tau.Hani balik bilik Hani dulu.Jap lagi akak susul Hani." 



             Aku segera membalas pelawaan Hani tadi.Hani menurut arahanku tanpa sebarang bantahan.Aku segera membasahkan diri dengan wuduk dan menunaikan kewajipanku sebagai hambaNya.Dan pengakhirannya aku menadah tangan memohon segala hajat yang diluahkan setiap hari kepadaNya.Setelah aku mempersiapkan diri untuk ke kafe,aku mengetuk pintu bilik Hani dan mengajaknya turun.

          Kafe tidaklah jauh dari bilikku tapi yang menyebabkan aku malas untuk berulang-alik adalah kerana bilikku berada di tingkat 4.Paling atas.Nak bunuh diri pun boleh. Aku tak tunggu lama untuk memilih lauk memandangkan mmg lauk itu sahaja yang sentiasa dihidangkan.Setelah membayar harga makanan,aku segera pulang ke bilik.Aku lambat-lambat berjalan membiarkan Hani seorang di depan. Nada mesej pendek berbunyi menandakan ada SMS yang masuk dalam peti mesejku. Aku membiarkan. Aku melintasi kolej kediaman putera. Aku dapat merasakan ada seseorang di balik langsir mengintai.Hati nakalku hanya menggumam ada seseorang sedang mengintaiku dari tirai kamar.Aku tersenyum tanpa menoleh.Aku yang mengelamun sendirian.
        Selesai makan,cadangnya aku ingin menyiapkan sedikit lagi tesisku yang hanya tinggal 2 bulan lagi untuk disiapkan.2 bulan?Memang nampak lambat lagi.Tapi dengan kuliah yang memang tersusun rapat,dan jumlah kredit yang banyak aku bawa semester ini,2 bulan itu sebenarnya ibarat 2 hari sahaja.Aku mencapai telefon bimbitku.Teringat SMS yang aku abaikan tadi.


         " Assalamualaikum. Awk,watpe tu?" Aku terus tersenyum.
         " Sdg tgu buah durian gugur.Awk?"  Aku cepat2 membalas.
         " Main2 ye.Dh mkn?"
         "Alhamdulillah br lps mkn.Kt mn tu?"
         " Library.Marilah.Kt study sm2."

          Aku membiarkan mesej itu tergantung.Sejujurnya aku belum pernah kenal siapa pengirim SMS tersebut.Sudah lebih 2 minggu,dia mula menghubungi aku.Bila ditanya siapa,dia cuma memperkenalkan dirinya sebagai Mie.Puas aku bertanya mee goreng ke,mihun goreng..Jawapannya Mi Jawa...Padan muka kau.Biarlah.Aku pun x nak tau siapa dia.Dia pun cuma nak berkawan sahaja dengan aku.Apa salahnya.Berkawan biar sejuta,bermusuh biar seribu je. :) Aku kembali meneruskan tugasanku yang perlu disemak oleh penyeliaku keesokan harinya.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Aku terbangun tatkala aku merasakan angin bertiup begitu kasar menampar wajahku.Aku terlena selesai solat Isyak tadi.Segera aku menutup tingkap.Malam..menyimpan seribu satu rahsia.Misteri.
 
       "Salam.Awk,bleh ggu?" Aku melihat lampu telefonku berkelip menandakan ada SMS dan ternyata sangkaanku tepat. Ah..dia lagi. Aku senyum.
       " Blh.Silakan.Awk,mlm ni sjuk kn.Angin kuat kt luar.Nk hjn agkny." Aku membalas.
       " Iye.Awk jgn kua ye.Nnt kn angn sejuk,awk sakit.Sape yg susah.Awk jgak.Sy lg susah."Dia dah mula..
       " Xlah.sy x kua pn mlm ni.Mlas.Assgmnt awk dh siap?" Aku meneruskan lagi perbualan itu.Sekadar omong kosong melalui SMS..
       " Patutla x nmpk awk ms teropong td.Kt blik rpnya.Dh siap dh.Lgpn,mber rjin rmai.Hihi."
       " Owh..mcm tu ye.Awk,siapa awk sbnarnya?"Aku ingin mencungkil rahsianya.
       " Sy? Kan dh gtau.Mi Jawa.hehe" Lagi2 itu yang diulangnya.
      " Xpelah klu mcm tu.Sy nk tdur dlu ye.Slmt mlm ye" X ikhlas jawapan aku itu.
      "Cik adik manis..Jgnla mrajuk.Nnt lsung pipit tu btmbh dlm klu mrjuk."Dia belum ingin memutuskan perbualan.


        Biarkanlah dia.Aku x ada komitmen apa2 pun dengan dia.Aku cma ingin segera menamatkan pengajianku yang tergendala selama 1 semester gara-gara kelalaian aku.Sepatutnya aku sudah bergelar cikgu sekrang ni tapi disebabkan ada 3 subjek membuatkan aku kena ulang semula,aku akur apabila terpaksa menambahkan pengajianku menjadi 4 tahun setengah.Sudah menjadi kemestian,tahun2 akhir mesti bergelumang dengan projek sarjana muda atau aku panggil PSM.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

         Selesai kelas "Multimedia Dalam Pendidikan" oleh Dr. Zaidatun Tasir.Aku mengagumi beliau.Dilihat pada penampilannya yang sederhana namun tetap anggun,aku ralit memerhatikan dia.Ditambah dengan omelan,dan leteran nasihat beliau,x kering gusi dibuatnya sepanjang kuliah berlangsung.Kalau semua pensyarah macam ni,tiap2 semester mesti aku leh dapat DEAN LIST.hehehe..
 
        Aku ke kafe fakulti.Terpandang teman sekuliahku menggamitkan tangannya ke arahku.Aku menghampirinya.Fatimah,semanis namanya,begitulah empunya diri.Walaupun bukan kawan baik,tapi semua kawanku adalah kawan baikku kecuali yang mmg betul2 suka jadi batu api.Alhamdulillah.Fatimah mmg teman yang boleh dipercayai.Statusnya sebagai anak pensyarah mmg x halang dia dari menjadikan sesiapa pun sebagai temannya. Aku hanya meneguk air sebelum Fatimah mengajak aku utk ke Expo Tun Razak di kolej kediaman kami.Dengan senang hati aku menerimanya.

 
 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
     
     "Banyaknye tudung2 kat gerai tu.Eh..jom gi tengok tudung tu.Cantik2.Mintak2 la murah" Aku terus meluru ke gerai tersebut.
       "Beb,jom kita masuk dalam dewan.Aku dengar ade kempen derma darah.Jom la.Kita derma darah nak?Aku x penah lagi derma darah.Hehehe" Fatimah memberi cadangan.
      " Owh..ek..ade ek..tapi aku x makan lagi la Comot.Xpe ke.Aku mmg la nak.Xpe.jom kite cube dulu." Aku pulak yang laju berjalan menuju ke dewan sebelum menoleh pada Fatimah dan bersuara "Comot,ko jangan gtau nurse tu aku belum makan ye.Aku rase x jadi ape2 kot.Tgok badan aku ni,mustahilla jadi ap2." Fatimah yang dah biasa dipanggil Comot,mengangguk.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tiada ulasan:

Catat Ulasan