Ahad, 6 November 2011

Masak lemak ikan keli salai.

My lovely mak gi kursus kat Sempurna Resort Kuantan untuk 4 hari.Maksudnya aku la kena jadi suri rumah urus makan minum di umah sepanjang mak kat Kuantan.So, dr situ la baru tau,sikit punyer susah nak pastikan semuanya terjaga.Abah bukan macam aku.aku makan main bantai je.Die x.Mesti nak ade sayur dan lauk.mesti ade jugak yang berkuah.kalau x tercekik.Aku berfikir sesuatu.Ade ikan keli.Sambal dah buat semalam.Sambal paru.Jadi,aku wat gulai ikan keli la..eh..tidak..itu sudah biasa.OK..Set..MASAK LEMAK IKAN KELI SALAI.

Bahan-bahannya adalah :-
1. Ikan keli (3-4 ekor)..ikut suke ati nak bape ekor pun.jangan ekor je,kepala mau jugak r.
2. Santan 4 cawan ...kalau nak kuah banyak,banyakla kelape nye.
3. Kunyit hidup..leh ganti ngan serbuk kunyit.tapi kunyit hidup warna n bau lebih pure.
4. Bawang merah 4 ulas ditumbuk bagi hancur.jangan wrestling k..tumbuk je
5. Cili padi 5-6 ulas.depends on kuat atau tidak tahap kepedasan anda.
6. Daun kunyit.Kalau xade,x naik bau yang sedap itu.
7. Garam,asam keping 2 keping n perasa(leh ganti ngan gula).

Perkakas wajib ade :-
Periuk,besen.sudu,senduk,pemanggang...harharharhar :)

Cara-caranya:-
1. Mesti la siang keli n basuh bersih2.gunakan perahan limau / daun serai bagi hilangkan lendir n bau hanyir.
2. Taburkan serbuk kunyit kat ikan tersebut. Jangan lupa garamnya ya dong.

 

3. Salaikan ikan tersebut di atas pemanggang.
 

4.  Bila ikan keli dah siap disalai, blender bawang merah,putih n cili padi.
 5. Tumiskan bahan blender dalam periuk. Kamudian masukkan ikan keli tersebut.. Ini cara saya.Ade sesetengah orang masak santan dulu.Saya suke tumis dulu biar bau wangi bawang melekat pada ikan.

 6. Kemudian, masukkan santan.Masukkan yang x pekat dulu.bila dah kering baru masukkan yang pekat.Perasakan dengan garam,perasa n jangan lupe masukkan asam keping yer. Last sekali,taburkan daun kunyit yang dihiris halus ke dalam masakan itu.Bila tengok kuah dan mendidih,likat n pekat,maknanya dah masak.. Eat time~


Encik F suka makan masakan pedas kan?Nanti saye buatkan yer.Cakap je ape yang kamu mau makan.Saya sudi masakkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan